Przejdź do głównej treści

Faktura za energię od Fortum Energia

1. Jakie są rodzaje faktur za energię?

W zależności od długości okresu rozliczeniowego i podpisanej umowy możesz otrzymywać od Fortum różne faktury:

  • Fakturę prognozową – wystawiamy ją na podstawie odczytów szacunkowych (danych historycznych, deklarowanego zużycia lub odczytów własnych) – w miesiącach, w których Operator Systemu Dystrybucyjnego (OSD) nie dokonuje odczytów Twojego licznika (występuje w wybranych ofertach). Kwoty faktur prognozowych będą odliczane na fakturze rozliczeniowej (występuje w wybranych ofertach).
  • Fakturę rozliczeniową – wystawiamy ją na podstawie danych otrzymanych od OSD, a wcześniej za ten okres (lub część okresu) zostały wystawione już faktury prognozy (występuje w wybranych ofertach).
  • Fakturę rzeczywistą – wystawiamy ją na podstawie danych otrzymanych od OSD.

 

Ten sam rodzaj faktury może różnić się od siebie pozycjami. Wynika to z rodzaju podpisanej umowy.

  • Dzięki umowie kompleksowej (GUDk – Generalna Umowa Dystrybucji dla usługi kompleksowej) otrzymasz od Fortum jedną fakturę z wyszczególnionymi pozycjami za sprzedaż i dystrybucję energii.
  • W przypadku, gdy podpisałeś umowę sprzedażową (GUD – Generalna Umowa Dystrybucji) otrzymasz dwie faktury, za sprzedaż od nas oraz za dystrybucję od Twojego Operatora Systemu Dystrybucyjnego.

2. Jak czytać fakturę za prąd?

Jakie informacje znajdziesz na fakturze za prąd w energii:

Strona 1 rachunku

  • okres za jaki wystawiliśmy Twój rachunek
  • wielkość zużycia energii w danym okresie
  • rodzaj taryfy. Znajdziesz ją również na drugiej stronie rachunku

opisaną symbolem, np. G11 – całodobowa

  • suma wszystkich opłat za energię elektryczną w okresie, którego dotyczy rachunek. Aktualny stan twojego rozliczenia znajdziesz na drugiej stronie
  • termin, do którego twoja wpłata powinna wpłynąć na nasz rachunek bankowy
  • twój indywidualny numer rachunku bankowego
  • aktualny stan należności - kwota do zapłaty, która ureguluje wszystkie twoje płatności

Strona 2 rachunku

  • opłaty za wykorzystaną energię elektryczną
  • szczegóły opłat za dostarczanie energii naliczonych przez Twojego dystrybutora energii
  • podsumowanie wszystkich prognoz wystawionych w danym okresie rozliczeniowym
  • podsumowanie opłat za rzeczywiste zużycie oraz odliczenie prognoz
  • znajdziesz tu najważniejsze operacje na Twoim koncie, np. wpłaty, przeksięgowania czy aktualny stan należności
  • fotokod - zeskanowany za pomocą aplikacji bankowej, pozwala szybko i prosto opłacić rachunek

3. Jak wyliczamy prognozy zużycia energii elektrycznej w Fortum?

  • W pierwszym roku rachunki z prognozą są wystawiane na podstawie Twojej rocznej deklaracji zużycia, którą podajesz przy podpisywaniu umowy. Twoje miesięczne prognozy będą wynosiły wtedy w przybliżeniu 1/12 zadeklarowanego rocznego zużycia. Na przykład, jeśli na umowie podasz zużycie 2500 kWh/ rocznie, to każda twoja prognoza wyniesie około 200 kWh.
  • W kolejnym roku prognozujemy Twoje zapotrzebowanie na energię już w oparciu o dane historyczne. Tu podstawą są odczyty licznika, które inkasent przekazał w trakcie pierwszego roku trwania umowy. Tak więc jeśli w poprzednim roku w danym okresie rozliczeniowym Twoje zużycie wyniosło 200 kilowatogodzin, to w bieżącym okresie wystawimy prognozę na zbliżoną ilość kilowatogodzin. Taki sposób pozwala na precyzyjne oszacowane zużycia prądu, dzięki czemu unikasz nadpłaty lub niedopłaty na rachunku rozliczeniowym.
  • Zawsze możesz być rozliczany na bazie faktycznego zużycia.
  • Wystarczy, że do 4-ego dnia miesiąca podasz nam ilość zużytych kilowatogodzin po zalogowaniu w serwisie serwisie - Zewnętrzny linkKonto Fortum.
  • Stan licznika sprawdzisz na wyświetlaczu licznika. Zobaczysz tam różne zmieniające się wartości. Jeśli masz grupę taryfową G11, czyli jednostrefową, poczekaj aż w lewym górnym rogu pojawi się kod 15.8.0. W tym samym czasie po prawej stronie wyświetli się ilość zużytej energii w kilowatogodzinach (kWh). To właśnie stan licznika. Jeżeli masz grupę taryfową G12 lub G12W czyli dwustrefową, to tymi kodami będą 15.8.1 dla strefy dziennej i 15.8.2 dla strefy nocnej.

4. Jakie są formy wysyłki faktur za energię?

Obecnie posiadamy dwie możliwości wysyłki faktur:

  • w formie papierowej przez operatora pocztowego;
  • w formie elektronicznej na adres e-mail podany przez klienta.

Tylko klienci, którzy posiadają aktywną e-fakturę mogą ją pobrać w serwisie serwisie - Zewnętrzny linkKonto Fortum

5. Kiedy wystawiane są faktury za energię?

  • Faktury za prąd wystawiamy i wysyłamy co miesiąc. Jeżeli Twoim dystrybutorem jest:
    • Stoen Operator Sp. z o.o., Enea Operator Sp. z o.o. lub Tauron Dystrybucja S.A. fakturę otrzymasz w połowie miesiąca,
    • PGE Dystrybucja S.A. i Energa Operator S.A., fakturę otrzymasz pod koniec miesiąca
  • Termin płatności faktury zależy od Twojej oferty i umieszczany jest na pierwszej stronie faktury.
  • Faktury prognozowe wystawiamy do czasu otrzymania odczytu rzeczywistego zużycia prądu od Twojego Operatora Systemu Dystrybucyjnego.
  • Fakturę rzeczywistą otrzymasz jako pierwszą, jeżeli przed jej wystawieniem otrzymamy od OSD informację o ilości zużytego prądu.

Wykaz faktur znajdziesz serwisie serwisie - Zewnętrzny linkKonto Fortum.

6. Kiedy otrzymam fakturę za energię?

  • Jeśli masz ustawioną papierową formę wysyłki, wyślemy ją do Ciebie za pośrednictwem operatora pocztowego następnego dnia po jej wystawieniu. Operator powinien ją dostarczyć w przeciągu 4 dni roboczych.
  • W przypadku, gdy wybrałeś fakturę w formie elektronicznej, otrzymasz ją na podany adres e-mail następnego dnia po jej wystawieniu (usługa e-faktury dostępna jest w wybranych ofertach).

Przyczyń się do ochrony środowiska i aktywuj e-fakturę w serwisie Konto Fortum, gdzie znajdziesz wszystkie swoje faktury.

7. Jak wygląda fakturowanie prosumenta?

  • Nadwyżka prądu z Twojej instalacji fotowoltaicznej trafia do sieci.
    Dystrybutor na podstawie danych pomiarowo-rozliczeniowych informuje Nas o liczbie wprowadzonych do sieci kWh z Twojej instalacji. Niewykorzystana energia odkładana jest w Twoim depozycie skąd możesz ją odbierać w 100% przez cały okres trwania umowy.
  • W okresie pomiędzy odczytami dystrybutora, wystawiamy faktury z 0 prognozą zużycia, które następnie zostaną skorygowane o rzeczywiste zużycie w oparciu o dane pomiarowo - rozliczeniowe.
    Na prognozach obciążamy Cię tylko opłatami stałymi.
  • Po otrzymaniu danych pomiarowo - rozliczeniowych wystawiamy fakturę rozliczeniową z uwzględnieniem energii oddanej do sieci. Energię oddaną do sieci przeliczamy na wartość w złotych wg Twojej stawki z dnia rozliczenia i odejmujemy od łącznej sumy faktury w formie Rabatu Mikrowytwórcy.
    Rabat Mikrowytwórcy prezentujemy na fakturze rozliczeniowej w pozycji odliczenia/doliczenia na drugiej stronie faktury.
    Do faktury dołączamy szczegółowe rozliczenie Depozytu Mikrowytwórcy.

8. Jak opłacić fakturę za energię?

  • W banku – przelewem lub gotówką,
  • W Salonach Orange - wpłaty dokonasz gotówką lub kartą wyłącznie na podstawie faktury z kodem kreskowym. Obsługą płatności zajmuje się Paytel, który pobiera prowizję zgodną z cennikiem cennikiem - Zewnętrzny link,
  • Poprzez płatność elektroniczną po zalogowaniu się konto.fortum.pl. Obsługą płatności zajmuje się firma Autopay S.A. Do opłacanej faktury zostanie doliczona opłata w wysokości 2,49 zł - pobierana przez operatora płatności,
  • Na poczcie lub w punktach usługowych (min. oznaczonych logotypem Moje Rachunki) - zabierz ze sobą oryginał faktury,
  • Płatność w aplikacji bankowej przez fotokod,
  • W sklepach Żabka.

Polecenie Zapłaty i Zlecenie na zmienną kwotę - nie są dostępne.

9. Jakie opłaty znajdę na fakturze?

Opłaty za energię

Sekcja na fakturze nazwana „Za energię” dotyczy opłat za wykorzystaną energię elektryczną. Są to należności płacone do sprzedawcy energii.

Wyróżniamy:

  1. Opłata miesięczna to inaczej abonament. Jej wysokość jest zależna od wybranej przez Ciebie oferty i naliczana za każdy rozpoczęty miesiąc.
  2. Opłata za zużycie w ramach strefy:
    • Jest naliczana za zużyte kilowatogodziny (kWh) w danym okresie w podziale na strefy zgodnie z taryfą wybraną przez Ciebie u operatora systemu dystrybucyjnego (OSD): Cała doba, Dzień, Noc, Noc i weekend, Poza szczytem, Szczyt, Szczyt popołudniowy, Szczyt przedpołudniowy.
    • Stawki opłat zależą od wybranej od Ciebie oferty.
  3. Opłata aktywacyjna jednorazowo naliczana na pierwszej fakturze, jej wysokość jest zależna od oferty.

Opłaty za dostarczenie energii

Sekcja na fakturze nazwana „Za dostarczenie energii” dotyczy opłat za dystrybucję. Są to należności, które płacisz pośrednio przez sprzedawcę do Twojego operatora systemu dystrybucyjnego.

Wysokość wszystkich opłat dystrybucyjnych jest niezależna od sprzedawcy i każdorazowo zatwierdzana przez Urząd Regulacji Energetyki (URE). Szczegóły znajdziesz na stronie URE na stronie URE - Zewnętrzny link.

Wyróżniamy:

A. Opłaty dystrybucyjne stałe, które nie zależą od ilości energii pobranej i są naliczane za każdy rozpoczęty miesiąc:

  1. Opłata mocowa zwana opłatą za utrzymanie bezpieczeństwa energetycznego, wprowadzona przez URE ustawą o rynku mocy z 2017 roku. Do końca września każdego roku Prezes URE oblicza i publikuje jej wysokość, bazując na przepisach ustawy o rynku mocy oraz na rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska. Dla taryfy G i C1 (o mocy zamówionej do 16 kW) opłata liczona ryczałtowo w zależności od rocznego zużycia, dla pozostałych grup odbiorców opłata ta uzależniona jest od ilości energii elektrycznej pobranej z sieci w wybranych godzinach w ciągu doby w dni robocze od 7:00 do 21:59.
  2. Opłata przejściowa jest składnikiem taryfy operatora systemu dystrybucyjnego i wyrażana jest w zł/miesiąc. Związana jest z finansowaniem rozwoju i modernizacji elektrowni. Wysokość opłaty przejściowej zależy od przedziału ilości zużytej energii w ostatnich dwunastu miesiącach (do 500, 500–1200 oraz powyżej 1200 kWh/rok).
  3. Opłata abonamentowa odzwierciedla koszty związane z odczytem układu pomiarowego i jego kontrolą. Jej wysokość zależy od: okresu rozliczeniowego (1,2,6,12-miesieczny w zależności od dostępności u dystrybutora).
  4. Stała przesyłowa to opłata za utrzymanie urządzeń energetycznych przez operatora, niezależna od ilości pobranej przez nas energii. W skład tych urządzeń wchodzi np. licznik – jest on własnością operatora, który legalizuje lub wymienia go właśnie w ramach tej opłaty.

B. Opłaty dystrybucyjne zmienne, które zależą od Twojego zużycia:

  1. Opłata jakościowa odzwierciedla koszty utrzymania odpowiednich standardów jakości dostaw. Jej wysokość ustala operator systemu przesyłowego – Polskie Sieci Elektroenergetyczne SA.
  2. Opłata zmienna sieciowa związana z kosztami dystrybucji energii za pomocą sieci elektroenergetycznej.
  3. Opłata kogeneracyjna została wprowadzona w 2019 roku na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 2018 roku związana z zapewnieniem dostępności energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji w krajowym systemie elektroenergetycznym.
  4. Opłata OZE została wprowadzona przepisami ustawy o odnawialnych źródłach energii z 2015 roku i jest związana z wytwarzaniem energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych w instalacjach OZE. W przyszłości opłata ta będzie wspierać także wytwarzanie energii w morskich farmach wiatrowych.

Pytania i odpowiedzi dotyczące faktury za energię

Odczyt możesz zgłosić na przełomie miesiąca (2 ostatnie dni poprzedniego miesiąca i 4 dni nowego miesiąca), uwzględnimy go na najbliższej fakturze.

Stan licznika możesz podać po zalogowaniu, w serwisie serwisie - Zewnętrzny link Konto Fortum

Jeśli w tym samym czasie otrzymamy dane pomiarowe od OSD, to one w pierwszej kolejności posłużą do rozliczenia Twojego rachunku.

  • Podawanie odczytów powoduje, że Twoje rachunki prognozowe są najbliższe realnemu zużyciu energii.
  • Odczyty własne są dostępne dla klientów indywidualnych.

Tak. Aby to zrobić:

  • Jeśli masz aktywną e-fakturę:

Zaloguj się do serwisu serwisu - Zewnętrzny link Konto Fortum, a następnie przejdź na stronę Płatności, aby pobrać rachunki w formie elektronicznej.

  • Jeśli rachunki otrzymujesz w formie papierowej:
  1. Aktywuj w serwisie serwisie - Zewnętrzny link Konto Fortum e-fakturę na stronie Usługi. Dzięki temu uzyskasz dostęp do swoich faktur w formie elektronicznej. Możliwość pobrania rachunków będzie dostępna następnego dnia od aktywacji.
  2. Albo wyślij SMS’a o treści ENERGIA DUPLIKAT pod numer 502 300 626. Duplikat faktury otrzymasz na adres mailowy wskazany do kontaktu z Fortum.

Możesz:

  • poczekać - nadpłatę uwzględnimy w kolejnej fakturze
  • zgłosić przeksięgowanie na inne konto lub zwrot w serwisie w serwisie serwisie - Zewnętrzny link Konto Fortum, w sekcji Zgłoś Sprawę -> Płatności
  • wysłać prośbę na adres:

    Fortum Energia Sp. z o.o.

    Ul. Jagiellońska 34

    96-100 Skierniewice

  • Tak, jeśli Twój okres rozliczeniowy u Operatora Systemu Dystrybucyjnego (OSD) jest kilkumiesięczny.
  • Gdy tylko OSD dostarczy odczyt rzeczywisty, otrzymasz fakturę rozliczeniową, która uwzględni faktury prognozowe.

Jeżeli nie minęło 12 miesięcy od zawarcia umowy z Nami umowy, możesz zmienić deklarowane zużycie w serwisie w serwisie serwisie - Zewnętrzny link Konto Fortum w sekcji Formularz

Jeżeli jesteś naszym klientem dłużej niż 12 miesięcy podawaj odczyty własne. Możesz to zrobić

w serwisie serwisie - Zewnętrzny link Konto Fortum

Pamiętaj!

Jeżeli otrzymamy odczyt rzeczywisty, skoryguje on wystawione prognozy.

  • Po przejściu do Fortum częstotliwość odczytów dokonywanych przez Operatora Systemu Dystrybucyjnego (OSD) nie zmienia się.
  • Możesz zmienić częstotliwość odczytów w serwisie serwisie - Zewnętrzny link Konto Fortum. Naciśnij przycisk „Zgłoś sprawę”, wybierz opcje „Umowa” a następnie „Chcę zmienić warunki techniczne mojej umowy (taryfę, moc, okres rozliczeniowy)”. Postępuj zgodnie z kolejnymi instrukcjami.

Prawdopodobnie tak, ponieważ w Fortum wystawiamy i wysyłamy faktury co miesiąc, w większości przypadków będzie to faktura prognozowa, a po otrzymaniu odczytu rzeczywistego od Operatora Systemu Dystrybucyjnego (OSD) wystawimy fakturę rozliczeniową (zwykle raz na kilka miesięcy zgodnie z cyklem rozliczeniowym).

Płatność przez Polecenia Zapłaty jest nie dostępna. Swoje rachunki możesz opłacić:

  • w serwisie serwisie - Zewnętrzny link Konto Fortum
  • w banku - przelewem lub gotówką
  • na poczcie lub w kasach obsługiwanych przez sieci: VIA Moje Rachunki i Paytel wykorzystując dowód wpłaty zamieszczony przy fakturze
  • przez fotokod

Zmień cykl rozliczeniowy na jednomiesięczny w serwisie serwisie - Zewnętrzny link Konto Fortum. Naciśnij przycisk „Zgłoś sprawę”, wybierz opcje „Umowa” a następnie „Chcę zmienić warunki techniczne mojej umowy (taryfę, moc, okres rozliczeniowy)”. Postępuj zgodnie z kolejnymi instrukcjami.

  • Od momentu, kiedy staniesz się naszym Klientem, stan licznika będzie widoczny na pierwszej fakturze rozliczeniowej od energii.
  • Termin otrzymania faktury rozliczeniowej zależy od okresu rozliczeniowego u danego OSD.

Taką informację prezentujemy na fakturze raz do roku, przeważnie w marcu, na pierwszej stronie faktury w lewej dolnej części. Przykładowy wygląd:

informacja o wykorzystanej energii w ubiegłym roku

Zwolnienie z opłaty miesięcznej jest rabatem i może wynikać z wybranej przez Ciebie oferty.

  • Zgłaszanie awarii z obszaru całego kraju (bez Warszawy), gdzie sieć energetyczną dostarczają: Energa-Operator S.A., PGE Dystrybucja S.A., Tauron Dystrybucja S.A. oraz ENEA Operator Sp. z o.o. pod numerem 991. Koszt połączenia zgodny z cennikiem operatora.
  • Zgłaszanie awarii na terenie Warszawy, gdzie sieć energetyczną dostarcza Innogy Stoen Operator Sp. z o.o. pod numerem 22 821 31 31. Koszt połączenia zgodny z cennikiem operatora

Rachunek za energię zawiera dwie pozycję. Pierwsza to opłaty za sprzedaż energii – są to koszty faktycznie zużytej energii elektrycznej naliczane przez Sprzedawcę. Druga to opłaty za dystrybucję – są to koszty związane z dostarczaniem energii naliczane przez Dystrybutora.

Wszystkie swoje faktury pobierzesz w serwisie serwisie - Zewnętrzny link Konto Fortum.

  • Tak, obie faktury należy opłacić.
  • Fakturę prognozową wystawiamy na podstawie średniego rocznego zadeklarowanego zużycia lub podanych odczytów własnych, gdy nie otrzymamy jeszcze odczytów rzeczywistych Operatora Systemu Dystrybucyjnego (OSD).
  • Fakturę rozliczeniową wystawiamy na podstawie otrzymanych danych zużycia od OSD(Operator Systemu Dystrybucyjnego), która rozlicza wcześniej za ten okres wystawioną fakturę prognozową.

Termin otrzymania pierwszej faktury jest uzależniony od Twojej oferty. Standardowo, jeśli umowa weszła w życie 1 stycznia 2024 r., to pierwszą fakturę wystawimy w lutym 2024 r.

Tak, powiadomimy Cię o wystawieniu faktury na podane przez Ciebie dane kontaktowe (SMS lub mail).

Jako Klient indywidualny - nie. Nota odsetkowa jest integralna częścią faktury - otrzymasz ją, zamawiając duplikat faktury.

Szczegóły dotyczące taryfy i strefy godzinowe znajdziesz na stronie Twojego Operatora Systemu Dystrybucyjnego (OSD).

Rodzaj Twojej taryfy znajdziesz na drugiej stronie faktury, w sekcji Rozliczenie, a informacje, kto jest Twoim dystrybutorem, również na drugiej stronie w sekcji Za dostarczenie energii.

Po zainstalowaniu na smartfonie aplikacji bankowej, zeskanuj kod QR i opłać fakturę jednym kliknięciem.